#ZOSTAŃMY W DOMACH. JAK WYGLĄDA ZACHOROWANIE NA KORONAWIRUSA?

#ZOSTAŃMY W DOMACH. JAK WYGLĄDA ZACHOROWANIE NA KORONAWIRUSA?

CEL KORONAWIRUSA (podobnie jak zresztą grypy): NASZE PŁUCA!

OBJAWY (pierwsze, które powinny nas zaniepokoić):

- wysoka temperatura,

- biegunka,

- suchy kaszel,

- bóle mięśni i stawów,

- bóle głowy oraz duszności (kłopoty z oddychaniem).

 

W JAKI SPOSÓB PRZEBIEGA „ATAK KORONAWIRUSA”?

1.Koronawirus przedostaje się do naszego organizmu drogą kropelkową – przez nos, usta, oczy. Wirus bardzo szybko przedostaje się do tylnej części nosa i błony śluzowej z tyłu gardła – stąd to uciążliwe uczucie kaszlu.

2.Wirusy namnażają się, atakują kolejne komórki, niszcząc je. Organizm podejmując walkę, pobudza nas do kaszlu.

3.Jeśli odpowiednio działamy, większość infekcji kończy się na tym etapie. Jednak nie wszystkie. W części przypadków infekcja dalej postępuje, schodząc na oskrzela.

4.Stąd wirus ma otwartą drogę do płuc. Zaczyna tam się namnażać w komórkach oddechowych nabłonka, a także komórkach kubkowych, które produkują śluz nawilżający płuca od środka.

5.Niestety infekcja bardzo szybko przeistacza się z umiarkowanej w ciężką, i bardzo ciężką.

6.Nasz organizm walczy, jednak jak to w każdej walce bywa, są i tez ofiary. W tym przypadku chodzi o zdrowe komórki. Układ odpornościowy bijąc się z wrogiem czasem pobudza się nadmiernie, niszcząc wszystko co jest wokoło. Skutkiem jest nasilający się stan zapalny, który przechodzi na oba płuca, powodując duszność. Zdrowe, pozostające komórki płuc, muszą teraz z większą wydajnością pracować.

____________________________________________________________________________________________________________________

7.Należy pamiętać, że osoba dochodząca do siebie po tak ciężkiej infekcji, potrzebuje minimum kilku tygodni by wyzdrowieć. Taka osoba jest również osłabiona, dlatego płuca się dłużej regenerują. Osłabiony organizm jest bardziej podatny na zakażenia bakteriami. Uszkodzona i sfatygowana błona śluzowa jest idealną pożywką do rozwoju bakterii, a infekcja wirusowa powikłana z bakteryjną – sieje jeszcze większe spustoszenie  w płucach.

 

LECZENIE:

Do tej pory nie wynaleziono skutecznego lekarstwa/szczepionki na tą niebezpieczną chorobę. Doraźnie można się wspomagać suplementami, ziołami.

„Czy są leki, suplementy lub witaminy, które mogą podnieść odporność i zabezpieczyć przed koronawirusem?

Aktualnie nie ma zaleceń, z których wynikałoby, że zażywanie konkretnych leków, suplementów lub witamin chroni przed koronawirusem.” - Infolinia NFZ

Ale nie oszukujmy się, każdy ma własny rozum. Każdy stara się w przeziębieniach, grypie w jakiś sposób się suplementować, pić zioła (odwary, czasem nalewki).

JAKIE ZIOŁA WSPOMAGAJĄ NASZĄ ODPORNOŚĆ?:

- dziewanna – znana dla osób, które chcą  wspomóc swoje drogi oddechowe. Sprawdza się w kaszlu, zapaleniu oskrzeli. Za pozytywne działanie lecznicze dziewanny odpowiedzialne są zawarte w niej saponiny, flawonoidy, irydoidy i śluzy.

- lukrecja – jest jedną z najstarszych roślin stosowanych w nieżytach górnych dróg oddechowych. Już w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie uchodziła za bardzo skuteczny lek. Uznaje się ją jako środek wykrztuśny w przypadku suchego, jak i mokrego kaszlu. Zalecana jest w chorobach oskrzeli i gardła. Dzięki swoim przeciwzapalnym właściwościom, skutecznie łagodzi chrypę i dolegliwości związane z zapaleniem krtani.

- czarny bez (kwiat, sok) – napar z kwiatów lub sok z owoców to stary lek na przeziębienie. Ponieważ działa silnie napotnie, szybko obniża podwyższoną temperaturę ciała. Ma właściwości wykrztuśne, więc ułatwia oczyszczenie oskrzeli z zalegającej w nich wydzieliny. Wzmacnia błony śluzowe dróg oddechowych i uszczelnia naczynka krwionośne, co ogranicza rozprzestrzenianie się chorobotwórczych drobnoustrojów.

- kwiat lipy zarówno owoce, jak i kwiaty lipy bogate są we flawonoidy, wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwzapalne, przeciwgorączkowe, napotne i wspomagają układ odpornościowy.

- olejek oregano (również olejek z  oregano) – zawiera karwakrol i tymol. Mają one silne działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Niektórzy twierdzą, że olejek z oregano jest silniejszy niż niektóre antybiotyki. Warto go podawać nawet profilantycznie, oczywiście nie sam, tylko w rozcieńczeniu! Olejek wypity sam, poważnie podrażnia.

- jeżówka purpurowa stymuluje produkcję komórek zwalczających infekcje.

- kurkuma wspomaga usuwanie z organizmu wolnych rodników (powodują uszkodzenie komórek i stan zapalny w organizmie). Kurkuma wykazuje także obniżenie poziomu dwóch rodzajów enzymów, które powodują stany zapalne.

 

CZY JESTEŚMY W STANIE ZAPOBIEGAĆ INFEKCJOM?:

- unikajmy bezpośredniego kontaktu z osobami chorymi,

- unikajmy większych zbiorowisk ludzi,

- pamiętajmy o higienie podczas oddychania, czyli zasłanianiu w trakcie kaszlu i kichania nosa i ust (najlepiej chusteczką jednorazową) – bo nie  oszukujmy się czasem zwykłe „zakręcenie” w nosie z powodu kurzu, często się zdarza,

- najważniejsza jest higiena osobista, czyli częste mycie rąk,

- podczas wszelakich podróży warto mieć przy sobie żel antybakteryjny lub chusteczki jednorazowe z dodatkiem alkoholu,

- regularnie dezynfekuj swój telefon (najczęściej z  niego korzystamy) i nie korzystaj z niego podczas jedzenia posiłków. Na powierzchni telefonu z łatwością gromadzą się wszelkie chorobotwórcze drobnoustroje. Warto użyć do tego wilgotnych chusteczek nasączonych łagodnym środkiem dezynfekującym. Najlepiej, żeby telefon nie leżał w zasięgu wzroku w trakcie posiłku – nie będzie kusił.

- bezpieczna odległość od  rozmówcy – najlepiej niech to będzie 1-2 metry od osoby. Która kaszle, kicha, ma gorączkę.

- najlepiej, jeśli występują u nas niepokojące objawy, nie wsiadajmy na pokład samolotu, autokaru, pociągu – dla bezpieczeństwa swojego i współpasażerów,

- brudnymi rękami nie dotykajmy ust, oczu oraz nosa (wirusy przenoszą się drogą kropelkową, a takimi miejscami mają swobodną drogę do wnętrza naszego organizmu),

- należy unikać kontaktów zarówno ze zwierzętami jak i ich wydalinami, szczególnie podczas podróży,

- ważne jest odpowiednie odżywianie i nawadnianie organizmu – stosujmy zróżnicowaną dietę, unikajmy wysoko przetworzonej żywności. Dziennie warto spożywać  minimum 5 porcji warzyw i owoców. Należy również pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości wody (najlepsze będą te mineralne), soków, herbat.

- NIE ULEGAJ PANICE, NIE WIERZ PLOTKOM (bo gdzieś ktoś powiedział. A jak wiadomo, z każda opowieścią powiększa jeszcze tą plotkę).

 

Produkty powiązane

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *