Po co nam ten magnez?

Po co nam ten magnez?

Magnez jest nam potrzebny do życia, bardziej niż sądzimy. Chroni nasze serca przed chorobami, wpływa na uregulowanie krążenia. Poprawia koncentrację i pamięć, działa na nas uspokajająco, ma działanie antydepresyjne.

Niby nic, ale czujesz, że coś wyprowadza cię z równowagi – warto najpierw sięgnąć po magnez (nie tylko w postaci suplementu, ale w szczególności ten, który znajdziemy w pożywieniu), zamiast wpadać w panikę.

Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych w Polsce to 250-400 mg na dobę.

JAKA JEST ROLA MAGNEZU W ORGANIZMIE?

- wpływa na zmniejszenie nieprzyjemnych odczuć przy napięciu przedmiesiączkowym (dziewczyny, kobiety w różnym stopniu intensywności odczuwają PSM).

- odgrywa dużą rolę przy gromadzeniu wapnia w kościach. Od najmłodszych lat uczono nas, że wapń i magnez wpływa na utrzymanie zdrowych i mocnych kości, pomagają zapobiegać osteoporozie. Bez odpowiedniej dawki tego pierwiastka, wysokie spożycie wapnia może powodować zwapnienia tętnic, również powstanie kamieni nerkowych.

- wpływa na zdrowie naszych mięśni, w szczególności mięśnia sercowego (objaw niedoboru: niekontrolowane tiki np. powieki, bądź któregoś mięśnia).

- magnez pomaga w stanach niepokoju, wpływa na zmniejszenie uczucia stresu.

- ryzyko cukrzycy i depresji.

- polepsza pracę szarych komórek.

- wspomaga układ odpornościowy.

- poprawia pamięć i myślenie.

- pomaga w leczeniu kontuzji.

W  JAKICH PRZYPADKACH JESTEŚMY NARAŻENI NA NIEDOBORY MAGNEZU?:

- zażywając leki moczopędne, jesteśmy narażeni na zmniejszone wchłanianie magnezu.

-  przewlekłe biegunki.

- długotrwały stres.

- zła dieta.

KTO JEST NARAŻONY NA NIEDOBÓR?:

-  osoby „wytężające umysł”: studenci, uczniowie, osoby uczące – pracujące umysłowo.

- osoby pracujące w stresie, albo odczuwające przez pracę  stres.

- osoby odchudzającym się, będącym na restrykcyjnej diecie.

- kobiety w ciąży – oczywiście po konsultacji z lekarzem, nigdy na własną rękę.

- kobiety w okresie menopauzy.

JAKIE SĄ OBJAWY I SKUTKI NIEDOBORU MAGNEZU?:

Pierwsze niepokojące objawy, które może każdy z nas zaobserwować:

- uczucie rozdrażnienie, często występujące ogólne osłabienie, nadmiernie wypadać włosy, łamliwość paznokci, nadmierna nerwowość (czasem z byle  powodu), uczucie kołatania serca, bezsenność już od  jakiegoś czasu, ogólne uczucie zmęczenia, częste uporczywe skurcze mięśni – nawet te drobne drgania powiek, drętwienie kończyn czy skurcze mięśni.

JAKIE SĄ OBJAWY I SKUTKI NADMIARU MAGNEZU?:

Tak samo jak niedobór, tak i nadmiar tego pierwiastka jest niebezpieczny dla naszego zdrowia. Niepokojące objawy:

- nadmiar powoduje nudności, biegunki, częste zawroty głowy czy w skrajnych przypadkach śpiączkę.

Dlatego na własną rękę nie powinniśmy zwiększać sobie ustalonych dawek.

JAKIE JEST ZAPOTRZEBOWANIE ORGANIZMU NA MAGNEZ ?

(według: Instytutu Żywności i Żywienia (Normy żywienia dla populacji polskiej))

GDZIE ZNAJDZIEMY MAGNEZ?

- KASZA GRYCZANA (221mg/100g) zaledwie 3 łyżki stołowe tej kaszy dostarczą nam tyle magnezu, ile  cała tabliczka czekolady! Ponadto kasza gryczana ma dużo białka, błonnika i witamin z grupy B.

- JARMUŻ (47mg/100g) jego liście można jeść na surowo, gotować, zapiekać, smażyć, mrozić i konserwować. Jarmuż jest jednym z najzdrowszych zielonych warzyw. Bogaty w witaminy, minerały i antyutleniacze.

- BANANY (27mg/100g) oprócz sporej dawki magnezu, witamin z grupy B i witaminy C zawierają tryptofan, który podnosi odporność organizmu na stresujący sytuacje.

- KAKAO (450mg/100g) w filiżance zaparzonego kakao jest trzy razy więcej przeciwutleniaczy niż w filiżance zielonej herbaty. Ponadto poprawia krążenie i jest

fantastycznym afrodyzjakiem.

- AWOKADO (29mg/100g) bogate w dobre tłuszcze, może z powodzeniem zastąpić masło lub margarynę, wystarczy rozetrzeć awokado na gładką masę. Do roli zdrowej przekąski przekrój je na pół i skrop cytryną.

A DODATKOWO:

- orzechy, owocowe morza, czekolada, ciemne pieczywo, ryby, szpinak, banany, sery żółte, mleko, jajka, ryż, wysoko zmineralizowane wody, biała fasola, płatki owsiane, natka pietruszki.

Produkty powiązane

 

magnez +300

multimenerały

siarczan magnezu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *